Wat doe je als:

· Een cliënt terloops zegt dat zijn partner fraudeert met een uitkering?

· De werkgever als beleid stelt dat de hulpverlening eindigt als een cliënt een afspraak afzegt?

· Collega’s beroepswaarden, zoals permanente educatie of geheimhouding, aan hun laars lappen?

· Een cliënt je uitnodigt voor een concert van jouw favoriete band waarvoor hij gratis kaartjes heeft?

· Je signaleert dat een wijkagent structureel nieuwe Nederlanders discrimineert?

 

De Beroepscode van de Maatschappelijk Werker van de NVMW is gewijzigd en in een nieuwe versie uitgekomen. Elke maatschappelijk werker zal de herziene Beroepscode moeten kennen en moeten kunnen hanteren. De Beroepscode geeft richting aan en houvast in het dagelijks werk als professional. Maar hoe gericht gebruik je de code in je dagelijks werk? Hoe kun je ethische dilemma’s goed afwegen?
Daarvoor organiseert de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers (NVMW) i.s.m. Buitink Beleidsadvies de training: ‘Hulpmiddel of hindernis? Werken met de nieuwe beroepscode’.

In de training word je o.a. getraind in het hanteren van een stappenplan en het benutten van de Beroepscode om een ethisch dilemma te ‘ontleden’. Onbewust maken hulpverleners bij het maken van methodische keuzes ook morele keuzes. Het is voor een goede kwaliteit van het werk belangrijk om je daarvan bewust te zijn.

De training zal worden aangeboden op verschillende plaatsen en data in het land. (Kijk voor meer informatie in de NVMW-agenda op www.nvmw.nl ), maar kan ook binnen organisaties (in company) worden gevolgd.

Heeft u vragen over deze training? Neem dan contact op met Magteld Beun, stafmedewerker NVMW 030-

294 86 03 of mail met maatswk@nvmw.nl.